„Owocowy dzień” grupy 0A i Pięciolatków

W piątek 5 listopada dzieci z grup przedszkolnych obchodziły „Owocowy dzień”. Było bardzo owocowo i kolorowo. Głównym celem zajęcia było wyrabianie nawyków prozdrowotnych dzieci poprzez zachęcanie ich do systematycznego spożywania owoców. W tym dniu gościły u nas różne owoce krajowe i egzotyczne. Dzieci bawiły się pysznie w towarzystwie owoców, dowiadywały się, że owoce są zdrowe i mają mnóstwo witamin. Rozpoznawały owoce po kształcie, kolorze i zapachu. Oglądały owoce w przekroju, dowiadywały się po co są pestki w owocach. Rozwiązywały zagadki o owocach. Największą atrakcję stanowiło własnoręczne przygotowanie „Owocowych szaszłyków”. Radości było wiele w przygotowaniu, a jeszcze więcej w jedzeniu.

19 listopada – Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci

Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci obchodzony jest już od 12 lat. Pomysł na ustanowienie takiego dnia  powstał z inicjatywy szwajcarskiej Fundacji ,,Światowy Szczyt Kobiet”. Obecnie ponad 700 organizacji pozarządowych ze 125 krajów świata tworzy międzynarodową koalicję, która inicjuje obchody, organizuje krajowe i lokalne akcje, adresuje postulaty i rekomendacje dotyczące praw dziecka do rządów swoich krajów. Polską organizacją w koalicji jest Fundacja Dzieci Niczyje.

Organizatorzy obchodów skupiają się na wszystkich aspektach przemocy wobec dzieci. Podejmowane przez organy rządowe oraz organizacje pozarządowe działań mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku staje się niezmiernie istotne.

Prekursorem ustanawiania praw dziecka był wybitny lekarz, pedagog, nauczyciel i wychowawca Janusz Korczak. Jego tezy wciąż pozostają aktualne.

Janusz Korczak był pełen szacunku wobec dziecka. Nauczanie stało się całym jego powołaniem. Choć sam nie miał dzieci, stał się ojcem niezliczonej ilości cudzych dzieci. Jak mówił o sobie: ,,Za syna wybrałem ideę służenia dziecku i jego sprawie”. Wiedział, że nie wystarczy słuchać – trzeba przede wszystkim usłyszeć potrzeby dziecka.

Janusz Korczak twierdził, że miejsce dziecka jest w towarzystwie jego rówieśników. Dążył do tego, by dzieci wymieniały się swoimi przekonaniami i dziecięcymi poglądami, aby podlegały procesowi wzajemnej integracji i akceptacji oraz przygotowywały się do dorosłego życia. Starał się zapewnić dzieciom beztroskie – co nie znaczy pozbawione obowiązków – dzieciństwo. Każde dziecko traktował poważnie i z każdym prowadził poważne dyskusje.

Janusz Korczak jest autorem ,,Prośby dziecka”, czyli 20 przykazań dla rodziców.

1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.

2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję- poczucia bezpieczeństwa

3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.

4. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą.

5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

6.Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.

8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga!

9. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.

10. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.

11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuje się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

12.Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.

13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

14.Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.

15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać. że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.

16.Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.

17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.

18. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.

19.Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.

20. Nie bój się miłości. Nigdy.

,,Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci – są ludzie”.

Klasa 1C w XIII Edycji Akademii Bezpiecznego Puchatka

Z przyjemnością informujemy, że klasa 1C przystąpiła do programu, nad którym czuwać będzie wychowawczyni I. Cieszyńska. Realizacja projektu – IX 2021 r. – VI 2022 r. Akademia Bezpiecznego Puchatka to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych, obejmujący tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci podczas codziennych aktywności: na drodze, w domu, w szkole oraz w Internecie.

Dzień Postaci z Bajek na ul. Gdańskiej

5 listopada na całym świecie jest obchodzony Dzień Postaci z Bajek. W tym dniu bajkowe postacie pojawiły się też w naszej szkole. Nasi uczniowie przebrali się za swoje ulubione postacie z bajek. Przedstawicielki Małego Samorządu: Julia i Liliana, wręczyły każdej klasie „bajkowe” zadania do wykonania. Dzieci odgadywały zagadki, rozwiązywały quiz muzyczny dotyczący znajomości bajek oraz kolorowały postacie z bajek. Poznały również bajki, które kiedyś oglądali ich dziadkowie i rodzice. Uczniowie licznie wzięli także udział w konkursie plastycznym „Moja ulubiona postać bajkowa”- wyniki już wkrótce.
To był „bajkowy” dzień na ulicy Gdańskiej!!!

II Międzynarodowa Edycja VI Ogólnopolskiej Akcji Bicia Rekordu w Czytaniu Na Przerwie

W dniach od 20 do 27 października 2021 r. najmłodsi uczniowie naszej szkoły (grupa pięciolatków oraz klasy 1a, 1c, 2a, 2c, 3a, 3b, 3c i 4a) wzięli udział w akcji Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie. Akcja miała na celu zgromadzenie jak największej liczby czytających, promowanie czytelnictwa, zachęcanie do spędzania wolnego czasu z książką oraz zachęcenie do sięgania po książkę w każdej sytuacji i w każdym miejscu. Jest ona realizowana w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych i kampanii społecznej Cała Polska Czyta Dzieciom. Była to II Międzynarodowa Edycja VI Ogólnopolskiej Akcji Bicia Rekordu w Czytaniu Na Przerwie. Czytaliśmy w wielu miejscach tworząc tzw. węże czytelnicze. Były to sale lekcyjne, szkolny korytarz, a nawet schody. Do czytania wybraliśmy popularne i bardzo lubiane przez dzieci wiersze J. Brzechwy i J. Tuwima. W efekcie, akcja skupiła około 180 osób przy zachowaniu środków ostrożności w związku z pandemią. Dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w czytelniczym przedsięwzięciu i mam nadzieję, że za rok spotkamy się również, aby dołożyć cegiełkę w pobiciu dotychczasowych rekordów czytania na przerwie.
Irena Cieszyńska